Referenties
Hoe ik werk en wat mij typeert? Hierover laat ik graag opdrachtgevers, deelnemers en samenwerkingspartners aan ’t woord:
Carola Rothuizen, coachcoördinator FLOOR jongerencoaching
“Elsbeth is een van de coaches van FLOOR Jongerencoaching. Ik vind het heel fijn werken met haar, omdat ze heel benaderbaar is. We sparren zo nu en dan en kunnen iedere keer echt kijken naar de situatie rond de coachee, die vaak best ingewikkeld is. Iedere keer komt Elsbeth met strategieën die ze uitprobeert en die werken, allemaal heel waardevol en creatief. Ze stelt vragen en luistert ook echt merk ik. Elsbeth heeft een mooie mix van professioneel en consciëntieus en ook vrolijk en los.
De enige tip die ik Elsbeth zou willen geven is dat ze best wat meer zelfvertrouwen mag hebben. Ze lijkt haar rol soms te onderschatten. Dat ‘stretchen’ in kleine stapjes is zo waardevol!”
Marton de Pinth, directeur-bestuurder scholengroep PROOLeiden-Leiderdorp
Elsbeth levert met haar bureau Who else toegevoegde waarde, ze brengt en voegt toe. Door de wijze waarop ze de scholen en het bestuur van PROOLeiden-Leiderdorp begeleidt, is het belang van goede kwalitatieve communicatie steeds duidelijker geworden. Dat doet ze door een combinatie van advies en training. Juist die samenhang brengt onze scholengroep verder. Niet alleen de praktische ondersteuning om de pers proactief te benaderen, maar ook ons te leren hoe hier mee om te gaan. Zo heeft Who else bij een complex traject rondom de start van een nieuwe school het corporate en schoolspecifieke communicatieplan opgesteld en de uitvoering en begeleiding bij alle communicatiemiddelen uitstekend uitgevoerd. Haar trainingsvaardigheden voegde bij de ‘telefoontraining woordvoering‘ daarbij extra waarde toe. Who else is betrokken geweest bij het opnieuw in de markt zetten van een van onze scholen. Vanaf onderzoek en analyse naar ontwikkeling van een nieuwe naam, huisstijl, uitvoering van communicatiemiddelen, helpen bij de opening, pers én training van de schoolleiding betreffende ‘performance’. De bijdrage die Elsbeth levert met haar kennis, ervaring, kwaliteiten in het samenwerken én persoonlijke benadering, heeft bijgedragen aan een sterke positionering van ‘Wereldschool Leimundo’. Ook op hectische momenten staat Elsbeth klaar. Zoals bij een crisis die in- en externe communicatie vraagt. Redactie op ouderbrieven en interne memo’s, opstellen van persberichten, afstemmen met communicatieafdelingen, opstellen van draaiboeken en praktisch ondersteunen van bestuur en schoolleiding. Elsbeth levert werk dat bijdraagt aan een professionele en oplossingsgerichte wijze van ondersteunen, adviseren en trainen. Als bestuurder van PROOLeiden-Leiderdorp ervaar ik Elsbeth steeds weer als een professional in het communicatievak. Haar kennis en ervaring vertaald naar de onderwijswereld en de maatschappelijke context waarin onze scholengroep acteert. Hierdoor draagt Elsbeth daadwerkelijk bij aan het steeds verder ontwikkelen van onze organisatie!
André Paff, docent Visio Onderwijs Amsterdam
“Visio Onderwijs in Amsterdam, een voortgezet onderwijs school voor blinde en slechtziende leerlingen, heeft een project uitgevoerd waarbij leerlingen in groepjes kennismaakten met ondernemen. Elk groepje maakte een ondernemingsplan, nam een bedrijf onder de loep en maakte hiervoor een verbeterplan. Elsbeth heeft één van de groepen hierbij op enthousiaste wijze gecoacht. Zij wist de groep vmbo-leerlingen dusdanig aan te spreken en te motiveren dat zij uiteindelijk met verve hun ondernemingsplan voor een publiek hebben gepresenteerd. De leerlingen waren na afloop erg enthousiast over de manier waarop Elsbeth hen had begeleid. Als docent was ik onder de indruk van het gemak waarmee Elsbeth de leerlingen aansprak en aansloot op hun belevingswereld.”
Martine Molenaar, directeur basisschool De Stevenshof, Leiden
“In het onderwijs komt het met regelmaat voor dat inzichten en meningen van ouders en leerkrachten jammer genoeg niet overeenkomen. Als leerkracht probeer je professioneel te handelen en te communiceren. Maar de intenties en uitingen van de leerkracht of leidinggevende kunnen verkeerd worden uitgelegd. Onvrede over de gebeurtenis, leerkracht of school blijven niet altijd op de plek waar het hoort: tussen de betrokkenen. De weg naar social media of de pers wordt steeds makkelijker gevonden. In enkele gevallen loopt daardoor een gebeurtenis dusdanig uit de hand, dat het een crisissituatie wordt. Elsbeth maakt je tijdens de training over crisiscommunicatie bewust van de valkuilen en de beschikbare communicatiemogelijkheden. Ze zet je ook aan het denken; heeft de school een communicatie-protocol voor deze situaties? Aan de hand van praktijksituaties worden casussen tegen het licht gehouden. De rol van de leidinggevende krijgt in de training een duidelijke plek. Elsbeth verbindt tijdens de training consequent de communicatie tussen de omgevingspartners met de communicatie van de school. Handelingswijzers en adviezen worden in de training onderzocht en besproken. De training geeft je handvatten adequaat en effectief te handelen tijdens een crisissituatie.”
Anke van Hasselt, contentmanager Uitgeverij Malmberg
“Elsbeth valt op door haar openheid en positiviteit, en straalt dat ook uit. Ze heeft, in mijn functie als projectmanager bij ThiemeMeulenhoff, in enkele van mijn projectteams gezeten, en ik merkte dat ze vanaf dag 1 de teams met haar enthousiasme en opbouwende inzet naar een hoger niveau van samenwerken en individueel functioneren tilde. Elsbeth heeft precies in de gaten wat er in haar omgeving gebeurt. Ze kan goed luisteren en geeft op een natuurlijke manier iedereen het gevoel begrepen en gerespecteerd te worden, zodat ook minder makkelijke onderwerpen in de groep besproken kunnen worden.”
Anja van Dal, adjunct-directeur SBO Het Avontuur, Gouda
In het kader van mijn Post HBO-opleiding Coach en opleider in de school heb ik ‘coaching over coaching’ bij Who else gevolgd. Je ziet als het ware je eigen coachrol in een spiegel, een spiegel die Elsbeth je voorhoudt. Ze maakte me attent op bepaalde non-verbale signalen die een mening uit kunnen zenden naar de ander (“wat je denkt, straal je uit”). Tijdens het traject heb ik geleerd om niets in te vullen voor de ander, hoe moeilijk dat ook is.
Ik vind de training echt meerwaarde bieden. Voor mij zat dat zeker in het gespitst reageren op mijn vraag. Verder maakt Elsbeth vooral indruk vanwege haar rustige en vriendelijke uitstraling. Op sympathieke wijze weet ze je ’to the point’ te brengen, zonder daarbij te dwingend te zijn; ze laat een respectvolle houding zien. Daarbij is Elsbeth goed op de hoogte van de diverse coachmodellen en achtergrond.
Ivet van der Eerden, hoofd NT2 (Nederlands als Tweede Taal), Vrije Universiteit Amsterdam, Faculteit der Letteren
“Elsbeth heeft onze NT2-afdeling begeleid bij een zogeheten heidag. Tijdens de voorbereiding heeft ze een bijdrage aan het programma geleverd. Tijdens de dag zelf heeft Elsbeth op een positieve manier het proces bewaakt en wist zij een sfeer van openheid te creëren, wat ons als team een stap dichter bij elkaar heeft gebracht. Na afloop heeft ze een gedegen rapportage opgesteld: een goede basis voor het businessplan van de afdeling. Het was een mooie dag, waarbij ik me als afdelingshoofd vrijer voelde met de deelnemers mee te denken en te voelen en echt met de inhoud bezig kon zijn.”
Lily Dorland, Terra Sicca Trainingen
“Ik heb de samenwerking met Elsbeth in de rol als co-trainer voor een grote groep internationale stagiaires, als zeer prettig ervaren. Ze is zorgvuldig in de voorbereiding, denkt actief mee en pakt aan. In contact met de cursisten is Elsbeth energiek, enthousiast kan met zeer diverse groepen contact maken.”
Thessa Busser, Aequor
“Elsbeth heeft een aantal trainingen voor ons verzorgd die door de deelnemers heel goed zijn ontvangen en hoog werden gewaardeerd. Zij viel op door haar duidelijke uitleg en haar enthousiasme. Ze creëert een prettige, open sfeer in een training waar iedereen zijn zegje kan doen en waar de groep een team wordt. Daarnaast wordt het feit dat zij iets met de feedback van deelnemers doet zeer gewaardeerd. Kortom: een vriendelijke, opgewekte en open trainster die aandachtig kan luisteren en doelgericht kan handelen.”
Eline Hoebe, trainingsacteur
“Elsbeth is een zeer gedreven en vakkundige trainer, ze levert voor iedere klant maatwerk. De trainingen die zij samenstelt zijn praktisch en helder en door haar sprankelende persoonlijkheid creëert ze een ontspannen sfeer. Als trainingsacteur werk ik dan ook erg graag samen met Elsbeth.”
Mariska Exalto, vakbondsbestuurder FNV Overheid
“Elsbeth heeft voor FNV Sport een workshop voor zelfstandigen verzorgd. Zij zorgt in het voortraject voor de juiste informatie, zodat zij goed in kan spelen op de behoeften van de klant. De workshop voldeed zeker aan de verwachtingen en is op prettige wijze gegeven. Daarnaast vind ik juist het stukje nazorg van Elsbeth een aanrader. Geen doorsnee trainer, bijzonder prikkelend!”
Ilo Venetis, manager Rent Nefkens Utrecht
“Op zoek naar handvatten om beter om te gaan met de dynamiek binnen ons bedrijf, heb ik samen met een groep collega’s de training Timemanagement gevolgd. En die handvatten heb ik gevonden! Ik heb geleerd structuur aan te brengen door niet alleen naar de dag maar juist naar de hele werkweek te kijken en hiervoor een planning te maken. Het gekke is, juist door goed te plannen heb ik meer ruimte, flexibiliteit en een zekere rust gekregen. Elsbeth heeft me een spiegel voorgehouden en me kritischer naar mezelf leren kijken. Ze doet dat op een natuurlijke, prettige en sociale manier. Tegelijkertijd weet ze discussies moeiteloos te leiden. Dreigde een discussie te lang te duren of te veel van het onderwerp af te dwalen, dan stuurt ze deze als een ware Matthijs van Nieuwkerk weer in de goede richting!”
Anita Schregardus, adviseur e-marketing en eigenaar De Goede Nieuwsbrief
“Elsbeth heb ik leren kennen als iemand met een aangeboren talent voor het communicatievak. Zij is gemakkelijk in de omgang, oprecht geïnteresseerd in anderen, creatief en ondernemend. Zij weet de theorie op een toegankelijke wijze te vertalen naar de praktijk en heeft een oplossingsgerichte aanpak. Samenwerken met Elsbeth is samenwerken met een communicatieprofessional die de klant centraal stelt en te allen tijde integer en betrouwbaar is.”
Philine Veldhuysen, eigenaar MR&LS
“Dat een time management zo effectief en nuttig kan zijn, is bewezen door Who else. Ik dacht dat ik de meeste time management theorieën wel kende, maar Who else heeft me geholpen met de belangrijkste zaken er uit te lichten, zoals de Breindump, zaken in schema zetten en plannen. Op een vriendelijke en persoonlijke manier, hielp Elsbeth me verschillende technieken toe te passen op mijn specifieke, persoonlijke situatie. Deze training is een goede en waardevolle investering, zou ik zeggen! Ik beveel Who else dan ook van harte aan, aan iedereen die een verdiepende training wil volgen en een efficiëntere manier van werken wil leren.”
Maron Clerx, projectmedewerker JINC
Elsbeth heeft de afgelopen jaren meerdere malen groepjes leerlingen gecoacht tijdens het project Ondernemen doe je zo! van JINC. Tijdens dit project verdiepen leerlingen zich in de wereld van het ondernemerschap en maken zij kennis met de theorie en praktijk van ondernemen. Ook is ze ‘CarrièreCoach‘ geweest. Ik heb Elsbeth leren kennen als een enthousiaste en flexibele coach. Ook bij ‘moeilijke’ leerlingen weet Elsbeth het beste eruit te halen. Zij probeert haar eigen kaders los te laten en echt te kijken naar de leerling. Daardoor is zij in staat om op een persoonlijke en open manier te coachen. Doordat Elsbeth daarnaast erg betrouwbaar is en een groot verantwoordelijkheidsgevoel heeft, is het voor mij heel prettig om met haar te werken. Ze is niet voor niets genomineerd als coach van het jaar!”